Jak na jarní únavu

Trápí vás jarní únava a nemáte žádnou energii? 20 babských rad, jak vzpružit tělo i mysl

Jaro je pro řadu lidí to nejkrásnější roční období. Také byste se rádi potěšili z hřející­ho sluníčka a zelenají­cí se přírody, ale úplně vám chybí energie? Dobijte si ji s pomocí některého z osvědče­ných receptů našich babiček. Vyjdou vás levněji, než návštěva lékárny, a přírodní léčiva či postupy budou k vašemu zdraví o poznání šetrnější.

Váš postupný přechod do „jarních obrátek“ zahaj­te nejjednodušší úpravou denního režimu. Ulevte tělu snížením přijímaných živočišných tuků, cuk­rů, kávy a slazených nápojů. Podpořte detoxikační funkci jater, pohybujte se denně alespoň hodinu venku na čerstvém vzduchu. Denní příjem tekutin dostaňte na úroveň dvou až tří litrů denně, nepočí­tejte ale kávu a černý čaj.

V boji s jarní únavou jsou výborným pomocníkem mladé kopřivy

Vynikajícím prostřed­kem pro boj s jarní únavou je mladá ko­přiva. Zelené výhon­ky vám třeba v salátu nebo nádivce dodají spoustu vitamínů, čis­tí organismus a pů­sobí protizánětlivě. Skvělou jarní kopřivo­vou kůru si obstaráte s čajem, kterého pijte denně tři hrnky po dobu tří týdnů. Přelijte jednoduše hrst čerstvých kopřiv čtvrtlitrem vroucí vody a nechte 25 minut louhovat.

Chcete absolvovat jarní očistnou kúru s jiným ča­jem z přírodních surovin? Promíchejte mladé líst­ky kopřivy s lístky nebo květy sedmikrásky či pa­mpelišky, jitrocele a také běžného plevele našich luk, bršlice kozí nohy. Zalejte vroucí vodou, nechte asi 20 minut louhovat, poté čaj sceďte a popíjejte. Mezi další bylinky proti únavě patří třeba úročník, maralí kořen, hloh, lopuch nebo rdesno.

Potřebné vitamíny vám rychle dodá čerstvá řeřicha, vyroste asi za týden

Úplnou jarní vitami­novou bombou je řeři­cha. Vypěstujte si ji na misce s vatou a obo­hacujte s ní každé jíd­lo, polévku nebo salá­ty. Rostlinka obsahuje železo, draslík, vápník i hořčík plus nemalé množství vitaminu C. Vaši vitalitu na jaře posilujte i zakysanými mléčný­mi výrobky, granátovými jablky s množstvím an­tioxidantů a zkuste třeba papáju, bohatou na mi­nerály a vitamíny.

Klíčovým orgánem pro detoxikaci vašeho organi­smu jsou játra. Omezte vařená, smažená a pečená jídla a jezte jarní cibuli, syrovou zeleninu a salá­ty. Z jídelníčku naopak na 3 až 6 týdnů vynechte exotické ovoce, citrusy, ananas nebo jahody. Skvě­lé účinky na játra a jejich čištění má pampeliška. V době květu snězte denně 10 jejích stvolů a ušet­říte za drahé potravinové doplňky.

Enzymy dodejte tělu klíčky, jezte kysané zelí nebo užívejte jablečný ocet

Snažte se omezit tuč­né maso a bílou mou­ku. Na jaterní funkce má pozitivní vliv ky­selost, dodejte ji tělu kysaným zelím a salá­ty z něj, případně pijte na lačno sklenku vody se lžičkou jablečného octu. Nechte naklíčit obilí, vojtěšku, čočku nebo ředkvičku a klíčky při­dejte do pomazánek a salátů. Je to neocenitelný zdroj enzymů a esenciálních aminokyselin, které si tělo neumí vyrobit samo.

Rádi se procházíte v přírodě? Nasbírejte si lístky řebříčku, smetanky a kopřivy, ve stejných dílech je zalejte ve sklenici vodou a nechte několik hodin louhovat. Směs rozmixujte, nechte ustát a vzniklý elixír pijte jedno deci několikrát denně. Nápoj skla­dujte v lednici a uzavřené láhvi. Chybí-li vám slad­ké, sáhněte po medu, třtinovém cukru nebo suše­ném ovoci.

Velký dopad na psychiku člověka mají barvy, k jaru patří teplé tóny

V boji s jarní únavou nepodceňujte ani barvy, které mají vel­ký dopad na psychiku člověka. Nejlépe se v časném jaru budete cítit se svěžími a teplý­mi barvami. Oranžová nebo žlutá jsou to pra­vé, pro oblečení, do­plňky nebo dekorace do bytu. Spojte svou oblíbenou jarní barvu s jas­ným světlem malé lampičky a budete překvapeni výsledkem.

Ve výživě nezapomeňte i na přiměřenou dotaci „slunečního“ vitaminu D, který je významný nejen pro zdraví zubů a kostí, ale vyžaduje jej váš imunit­ní systém. Ochrání vás také před celou řadou civi­lizačních chorob. Nastartujte svůj imunitní systém pobytem na sluníčku a do svého jídelníčku zařaďte i vaječný žloutek, ryby, rostlinné oleje i celozrnné pečivo.

Účinným prostředkem je i meditace, kompletní chvilka klidu.

Účinným prostředkem, jak předejít jarní úna­vě, je i meditace. Kom­pletní chvilka klidu vás dokáže osvěžit a správ­ně nabít. Všestranným pomocníkem jsou i ně­které polodrahokamy, například krevel, jaspis nebo český granát. Ne­zklame vás ani aromaterapie s éterickými oleji, které využijte také při provoněných koupelích. Oblíbená je například vůně eukalyptu, grepu nebo limetky.

Jarní únava byla, je a bude strašákem této roční doby. Dohromady vám vlastně nic není, jen vás nic nebaví a chybí vám nápady. Zima z vás prostě vy­táhla všechny zásoby vitamínů, minerálů a hlavně energie. Recepty z babičkovské kuchyně vás ne­chávají chladnými? Možná vás osloví sebedobíjení s pomocí šperků, amuletů či magnetických náram­ků.

Obydlíčko