Jak na deprese

Podzim je tady. Užijte si nejbarevnější měsíce v klidu a pohodě

Dny se rychle krátí, sluníčko je většinu času schova­né za mraky a na řadu z vás začínají padat podzim­ní splíny a teskné melancholie. Nenechte si kazit veselou mysl a braňte se jim. Pozitivními barvami, pohybem na čerstvém vzduchu nebo třeba po­vzbuzující vůní.

Vyzdobte si domácnost

A se zdobením začně­te procházkou do pří­rody. Jednak si krásně pročistíte hlavu a záro­veň po cestě nasbíráte spoustu materiálu na dekorace, které vám zpříjemní šedivé dny. Barevné listy, šípky, kaštany, šišky i větvič­ky stromů, doneste si zkrátka, co vám na louce nebo v lese padne do oka.

Doma pak popusťte uzdu svojí fantazii a tvoři­vosti a vyrobte si krásný podzimní věnec, košíček nebo vazbu. Ideální je, když do práce zapojíte také potomky. Spoustu zábavy si užijete i při skládání kaštanových zvířátek a zaručeně dětem uděláte ra­dost, když je necháte pomocí průhledné lepící pás­ky ozdobit okno v pokoji “padajícím” listím.

Výhodu mají zahrádkáři, kteří si řadu vhodných rostlin vypěstují přes léto sami. Oblíbené malé dýně, slaměnky, jablka, jiřiny, mochyně a další a další plody a květiny. Když si jídelní stůl, komodu v ložnici i obývací stěnu zkrášlíte doma vyrobený­mi dekoracemi, zvednou vám náladu nejen jejich pestré barvy, ale i dobrý pocit z vlastní šikovnosti.

Zkuste také vyměnit ubrusy, přehozy na pohov­kách a křeslech, sedáky na židlích nebo závěsy za teplejší a sytější. Nebojte se žlutých, oranžových, červených a světle zelených doplňků, hned to bu­dete mít doma veselejší.

Hýbejte se, pracujte

Zahrádka u domu ale není dobrá jen na skli­zeň zeleniny a řezání květin do vázy. Své­mu majiteli poskytu­je pravidelnou dávku fyzické činnosti, kte­rá je v boji s “depkou” a stresem vůbec nej­účinnější zbraní. Než své záhony a skleníky připravíte na zimu, uteče podzim jako voda a ani nestihnete přemýšlet nad jeho neveselou atmosférou.

Kdo zahrádku nemá, měl by si v rámci zachování duševního zdraví najít nějakou jinou fyzickou ak­tivitu. Dokud to počasí umožní, běhejte, jezděte na kole, choďte plavat do krytého bazénu. Ženám doporučujeme aerobik, zumbu a další pohybové aktivity, mužům třeba fotbálek s kamarády v tělo­cvičně.

Výbornou terapií jsou také každodenní procházky se psem. Nestačí ale jenom s jorkšírem obejít pa­nelák. Chce to vycházku, na které si pes zaběhá, a vy na chvíli zapomenete na starosti všedního dne. Lépe pak bude vám oběma.

Věděli jste, že? Pravidelný pohyb zmírňuje pocity sklíčenosti a úzkosti a posiluje psychiku v boji se stresem. Díky zvýšenému proudění krve stimuluje mozkovou aktivitu a zlepšuje duševní schopnosti. Má vliv na vydatný a kvalitní spánek.

Což takhle udělat si draka?

Samozřejmě ne v hos­podě, ale létajícího. Papíroví draci k pod­zimu neodmyslitel­ně patří a už jenom jejich výroba dokáže zaměstnat váš mozek i ruce a vyhnat z hla­vy chmury. A co tepr­ve samotné létání, při kterém si s dětmi užijete spoustu legrace i pohybu.

Není to nic těžkého, stačí dvě slabé laťky, prová­zek, lepící páska a pevnější papír. Trošku zručněj­ší máma nebo táta má draka za hodinu hotového, děti si ho pomalují a můžete vyrazit na nejbližší kopec.

Pěkný návod, jak si udělat jednoduchého létajícího draka najdete na kanále YouTube.

Pohodová atmosféra proti pošmourným večerům

Za okny se smráká, skučí studený vítr a vám se vůbec ne­chce mít radost ze ži­vota. Zkuste zabojovat s podzimními nála­dami příjemnou vůní. Takzvaná aromatera­pie dokáže s vaší psy­chikou zázraky.

Potřebovat budete kvalitní aromalampu a vonný olej. Ten zahříváte nad plamenem a teplem se z něj do vzduchu uvolňují silice. Drobné částice, které se přes nosní sliznici a krev dostanou až do moz­ku a blahodárně působí na váš organismus. Jenom pozor při výběru správného oleje. Kupujte vždy jen 100 % přírodní. Určitě seženete i levnější syntetické náhražky, ale jejich používání nemá takový účinek a v krajním případě může být i nebezpečné.

Některé esenciální oleje s příznivým působením na psychické potíže:

  • Meduňka – proti bolestem hlavy, stresu, úzkostem a migrénám, uklidňuje a uspává
  • Citron – na bolest hlavy, při duševní námaze
  • Růže – proti nespavosti a bolestem hlavy, antidepresivní a afrodziakální účinky
  • Smrk – podporuje činnost šedých buněk mozkových, pomáhá při únavě
  • Douglaska – proti stresu, srovnává psychiku
  • Grep – na stres a úzkost, antidepresivní a osvěžující
  • Citronová tráva – proti úzkostem a stresu, zlepšuje koncentraci
  • Bazalka – na nespavost, stres, úzkost i migrénu
  • Majoránka – uklidňuje nervy a mírní bolesti hlavy
  • Jasmín – afrodisiakum a antidepresivum, vyvolává pocity štěstí a euforie

Až se vaším bytem bude linout příjemná vůně ně­kterého z olejů, uvařte si dobrý bylinkový čaj nebo nalijte oblíbené víno a vychutnávejte si klid a po­hodu. Zapomeňte, že venku je škaredě a myslete na to, že za pár měsíců zase bude jaro. Přejeme vám, ať ten (nejen) letošní podzim zvládnete s dobrou ná­ladou a bez stínů na duši.

Obydlíčko